آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۷۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ساعت ۱۸:۵۰
یادداشت؛

توسعه؛ فراهم شدن زمینه‌های دستیابی به پیشرفت

توسعه را می‌توان فراهم شدن زمینه‌های لازم برای بروز و ظهور ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عناصر مختلف اجتماع و میدان یافتن آنها برای دستیابی به پیشرفت و افزایش توانایی‌های کمی و کیفی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بطن جامعه تعریف کرد.
توسعه؛ فراهم شدن زمینه‌های دستیابی به پیشرفت,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم، در میان مباحث متعددی که در چند دهه اخیر در حوزه علوم اجتماعی مطرح شده‌اند، بحث توسعه از گستردگی و اهمیت قابل توجهی برخوردار است. به طور کلی تمایل به رشد، ترقی و پیشرفت، از گذشته‌های بسیار دور در جوامع گوناگون مطرح بوده و همواره یکی از مسائل مهم در عرصه عملی و نظری به شمار می‌آمده است.

انسان‌ها همواره در صدد ایجاد تغییر و بهبود شرایط زندگی و تأمین بیشتر رفاه و آسایش خود بوده‌اند؛ اما با وجود این، بعد از جنگ جهانی دوم بود که مفهوم توسعه با معنای خاص و ابعادی تازه، وارد عرصه سیاست‌ها و مطالعات ملی و بین‌المللی شد این مسئله به طور کلی به احتیاج کشورهای آسیب‌دیده به بازسازی و آگاهی جوامع توسعه نیافته از وضعیت خود باز می‌گردد.

در واقع در هر عصری مفهومی از توسعه مسلط بوده و توسعه یا توسعه نیافتگی جوامع بر آن اساس سنجش می‌شده است.

ظرفیت مفهومی توسعه و تجارب متفاوتی که در کشورهای مختلف در فرایند تبیین و اجرای سیاست‌های توسعه به وجود آمده، موجب شده است که فرایند توسعه همواره گشوده باقی بماند و نتوان این حوزه را تثبیت یافته و به قطعیت رسیده دانست بر این اساس تاکنون موضع‌گیری‌ها، نظریه‌ها و رویکردهای متفاوتی نسبت به مقوله توسعه ابراز شده است.

مایکل تودارو، توسعه را جریانی چند بعدی می‌داند که مستلزم تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است.

دادلی سیرز توسعه را جریانی چند بُعدی می‌داند که تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی-اجتماعی را به همراه دارد. به اعتقاد وی، توسعه علاوه بر بهبود میزان تولید و درآمد، شامل دگرگونی اساسی در ساخت‌های نهادی، اجتماعی، اداری و همچنین ایستارها و عقاید مردم است.

آمارتیا سن، توسعه را به عنوان یک فرایند بسط و گسترش آزادی‌های واقعی مردم تلقی می‌کند که خود آن آزادي‌ها به تعیین کننده‌های دیگری همچون ترتیبات اجتماعی و اقتصادی، حقوق مدنی و سیاسی، صنعتی شدن، پیشرفت تکنولوژیک و نوسازی اجتماعی بستگی دارد.

وی جنبه‌محوری داشتن آزادی در فرایند توسعه را به دلایل ارزش‌گذارانه و کارآمدی می‌داند و عاملیت آزاد افراد و تواناسازی و تحقق قابلیت‌های افراد و آزادی سیاسی و کیفیت زندگی را در این راستا بسیار مهم ارزیابی می‌کند. 

روی هم رفته توسعه را می‌توان فراهم شدن زمینه‌های لازم برای بروز و ظهور ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عناصر مختلف اجتماع و میدان یافتن آنها برای دستیابی به پیشرفت و افزایش توانایی‌های کمی و کیفی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بطن جامعه تعریف کرد.

توسعه دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این ابعاد با یکدیگر در ارتباط بوده و بر هم تأثیر می‌گذارند.

توسعه سیاسی به معنای فرایند رو به افزایشِ ظرفیت نهادهای سیاسی حکومتی و غیر حکومتی در پاسخ به تقاضاهای جامعه در زمینه مشارکت در فرایندهای سیاسی است.

توسعه اقتصادی فرایندی است که در طی آن، شالوده‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دگرگون می‌شود، به طوری که حاصل چنین تحولی در درجه یک اول کاهش نابرابری‌ها اقتصادی و تغییراتی در زمینه‌های تولیدی، توزیع و الگوهای مصرف جامعه خواهد بود.

توسعه اجتماعی ناظر بر بالا بردن سطح زندگی عمومی از طریق ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در زمینه‌های فقرزدایی، تغذیه، بهداشت، مسکن، اشتغال، آموزش و چگونگی گذران اوقات فراغت است و توسعه فرهنگی نیز به تغییراتی که در حوزه‌های ادراکی، شناختی و ارزشی و گرایش انسان‌ها پدید می‌آید گفته می‌شود.

 

انتهای خبر/م


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان