آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ساعت ۱۷:۴۰
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم خبر داد:

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم از حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم خبر داد.
حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم؛ احمد صفرزاده اظهار کرد: از حدود یک ماه پیش حدود دو هزار قطعه پرنده مهاجر، زمستان‌گذران از نوع اردک سرسبز به آبگیرهای پناهگاه حیات وحش میاندشت وارد شده‌اند.

 

وی ادامه داد: بارندگی‌های پاییزه سبب شده است رودخانه کال شور و تعدادی از بندهای خاکی میاندشت آبگیری شوند. با توجه به امنیتی که در این منطقه وجود دارد هر سال تعداد زیادی پرنده مهاجر، منطقه میاندشت را برای استراحت و زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند.

 

محمد تقدیسی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خراسان شمالی نیزاز کاهش تعداد گونه‌های پرندگان مهاجر در این استان خبر داد و گفت: به علت سرمای شدید در منطقه سیبری و آسیای میانه، هر سال تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی به مناطق گرمسیرتر در عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند که یکی از این مناطق ایران است.

 

وی افزود: خراسان شمالی به علت موقعیت ویژه زیستی و جغرافیایی، یکی از مکان‌هایی است که در پاییز و زمستان میزبان این پرندگان است.

 

تقدیسی ادامه داد: تعدادی از این پرنده‌ها زمستان‌گذران هستند و تمام دوره سرما را در این استان سپری می‌کنند و بعد از پایان سرما، وقتی شرایط برای ادامه حیات فراهم شد، به سرزمین اصلی خود باز می‌گردند.

 

وی بیان کرد: تعدادی از این پرنده‌ها عبوری‌اند و یک دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه را در زیستگاه‌های این استان سپری می‌کنند و بعد از اینکه تجدید قوا کردند به سرزمین‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

 

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خراسان شمالی اظهار کرد: در سرشماری سال ۱۴۰۱ در ۱۰ سایت این استان ۲۳ گونه با جمعیت ۵۵۴۱ قطعه شناسایی شدند. بیشترین فراوانی در گونه اردک سرسبز، باکلان کوچک، خوتکا، چنگر معمولی دیده شد. کمترین گونه مشاهده‌شده در سال گذشته آنقوت، بوتیمار، لک‌لک سیاه بود.

 

تقدیسی با اشاره به اینکه تعداد گونه‌های مشاهده‌شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر بود، گفت: در دو سال گذشته ۲۵ گونه با ۶۰۰۰ قطعه پرنده مهاجر در این استان دیده شده‌اند.

 

وی تاکید کرد: خشکسالی، نبود مدیریت صحیح منابع آبی، ورود سموم کشاورزی به منابع آبی و تغییر اقلیم دلایل اصلی کاهش گونه‌های این پرنده‌ها بوده است.

 

انتهای پیام/م


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان