آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۶۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ساعت ۱۹:۴۲
گزارشی از آخرین وضعیت پارکینگ طبقاتی شیروان،

پارکینگی که آینه دق مردم شهر شده است/ نبود سرمایه گذار پارکینگ شیروان را به کما برده است

عملیات ساخت و اجرایی ساخت پارکینگ طبقاتی شیروان از سال 91 آغاز شده است و بعد از گذشت نزدیک به 10 سال ساخت آن متوقف و همچون جسدی در مرکز شهر رها شده و علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت و بی روح کرده، مردم در پارک خودروهایشان دچار مشکلات عدیده ای هستند.
پارکینگی که آینه دق مردم شهر شده است/ نبود سرمایه گذار پارکینگ شیروان را به کما برده است,

به گزارش خبرنگار عصراترک از شیروان، امروزه با روند رو به رشد تعداد ماشین ها و افزایش مشکلات ترافیکی در سراسر دنیا، پارکینگ های فعلی در سطح شهرها از نظر ظرفیتی جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده گریبان گیر همه جوامع خواهد بود، پیشنهاد شود.

اگرچه به موازات پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمان سازی و شهرسازی به طور قابل ملاحظه رشد کرده است، اما هم چنان مسئله ترافیک شهری از جمله مسائل کلانی است که همه شهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در صنعت شهرسازی، رعایت استانداردهای شهری در ساخت اماکن تحت نظارت اداره راهنمایی و رانندگی نظیر پارکینگ ها بسیار حائز اهمیت است؛ این که با توجه به حجم ترافیک خیابان ها چه تدابیری باید در طراحی و ساخت پارکینگ های درون شهری اتخاذ شود، گذشته از ایده هایی که در زمینه گسترش زیرساخت های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو، و … در راستای رفع گره های ترافیکی به مرحله عملیاتی رسیده اند، اخیراً مهندسان شهرسازی ایده ساخت پارکینگ های طبقاتی را مطرح کرده اند که چندی است در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

براین اساس در شهرستان شیروان نیز عملیات ساخت و اجرایی ساخت پارکینگ طبقاتی از سال 91 آغاز شده است و بعد از گذشت نزدیک به 10 سال ساخت آن متوقف و همچون جسدی در مرکز شهر رها شده و علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت و بی روح کرده، مردم در پارک خودروهایشان دچار مشکلات عدیده ای هستند.

 

توقف پارکینگ طبقاتی شیروان با 20 درصد پیشرفت در سال 93

 جعفر بورنگ، شهردار وقت شیروان در سال 93 در بازدید از این پروژه گفته است در مرحله اول، فونداسیون و اسکلت این پروژه ریخته و احداث می‌شود، همچنین مدیریت شهری شیروان با عزم جدی و حرکت جهادی در استمرار تفکر بسیجی خود، فعالیت‌های عمرانی را برای توسعه پایدار شیروان، انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این پروژه دارای هشت طبقه با سازه بتنی است که چهار طبقه اول آن، تجاری و مابقی پارکینگ طبقاتی خواهد بود.

بورنگ خاطرنشان کرد: این پروژه 12 هزار و 153 مترمربع مساحت دارد که قرارداد منعقد شده برای فاز نخست به مبلغ 520 میلیارد و 68 میلیون و 992 هزار و 44 ریال بوده و مدت پیمان 18 ماه تخمین زده‌شده است.

همچنین ابوذر رجايي، مسئول واحد عمرانی شهرداری شیروان در سال 94 با اشاره به اینکه مدت پیمان این طرح 18 ماه تحت نظر شرکت پیمانکاری بنیان بتن بوده، گفت:  تاكنون براي آن سه ميليارد ريال اعتبار هزينه شده كه اتمام آن 120 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.

رجايي ضمن تاييد توقف اجراي اين پروژه پس از مدتي از شروع عمليات در اواخر سال 93 افزود: به خاطر سرما و بحث اصلاح نقشه آن سه ماه متوقف و دوباره آغاز به کار کرده است.

وي مدعي شد كه عمليات اجرايي اين پروژه حدود يك هفته است آغاز شده و با 20 درصد پیشرفت فیزیکی به فعالیتش ادامه می دهد، اين در صورتي که پروژه همچنان تعطیل است.

 

رها کردن کار توسط پیمانکار پارکینگ در سال 95

علاوه بر این شاهرخ شاهرخی، شهردار وقت شیروان نیز در رابطه با پارکینگ طبقاتی شیروان توضیح داد: پیمانکار این طرح حدود ۵۰ درصد از کار را انجام داده اما، در سال ۹۵ به دلایل مختلف از ادامه ساخت این طرح بزرگ شهری خودداری کرده است.

وی گفت: شهرداری همزمان با کار پیگیری مراحل حقوقی و تحویل گرفتن پروژه، مذاکراتی هم با سرمایه گذار برای ادامه ساخت این طرح انجام می دهد که چندین نشست در این خصوص برگزار کرده و تاکنون برای این طرح ۲۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که اتمام آن ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

 

پیگیری برای جذب سرمایه گذار در سال جاری

محمد محمد زاده قانعی، رییس شورای اسلامی شهر شیروان در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در این رابطه با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرداری از اولویت شورا و شهردار است، گفت: مراحل اداری جذب سرمایه گذار انجام شده و امید است تا پایان ماه جاری با مشخص شدن سرمایه گذار عملیات اجرایی آن‌آغاز شود.

 

 

آینه دقی که 10 سال خاک می خورد

رحیمی، همشهری شیروانی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان اظهار داشت: این پروژه آینه دق شیروان شده، برای یک شهر کوچکی مثل شیروان زشت است.

وی با اشاراه به اینکه که پس از آغاز اجرای این پروژه چندین شهردار و  اعضای شورای شهر تغییر کردند اما پروژه ثابت مانده، گفت: هیچ وقت از سمت مسئولان علت توقف پروژه اعلام نشده است زیرا مسئولان با مردم شفاف نیستند.

یکی دیگر از شهروندان شیروان که در این منطقه اشتغال دارد، ادامه داد: گرد و غبار حاصل از پارکینگ طبقاتی آزار دهنده است تا حدی که هر روز گردگیری و هر روز از قطره چشمی استفاده می کنیم.

این کاسب با سابقه اضافه کرد: بیش از ۱۰ سال است که پیاده رو مقابل این پروژه خراب شده و مردم مجبور هستند عبور کنند.

یکی دیگر از شهروندان شیروان بیان داشت: این پروژه یک چهره کریه در شهر ایجاد کرده که نه درست و نه واگذار می شود،  این نشان از کار بلد نبودن مدیران مربوطه است.

این همشهری اضافه کرد: این پروژه سه نبش از یک ضلع مشرف به اداره آموزش و پرورش و مدرسه فاطمیه، از یک ضلع مشرف به خیابان اصلی و از یک ضلع هم مشرف به میدان است که برای دانش آموزان و عابرین پیاده خطرآفرین بوده و باعث ترافیک سنگین در زمان نماز در میدان می شود‌.

 

عدم پرداخت هزینه شهرداری به پیمانکار و توقف پروژه

مسعود الهی، قائم مقام شهردار شیروان در گفت و گو با خبرنگار عصراترک در این باره گفت: در سال ۱۳۸۸ پروانه ساخت مجتمع طبقاتی شیروان در هشت طبقه (چهار طبقه تجاری و چهار طبقه پارکینگ) و یک طبقه پارک سرپوشیده با سازه سبک صادر شد.

وی ادامه داد:  در سال ۱۳۹۲ پیمانکار پروژه مشخص شد و تعیین شد که هشت طبقه در حد سفت کاری احداث شود.

الهی ادامه داد: مقرر شد این پروژه در مدت ۱۸ ماه و با مبلغ چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به احداث برسد ولی زمانی که چهار طبقه سفت کاری (بتن و آرمه) احداث شد شهرداری با مسائل مالی مواجه شد.

وی ابراز داشت: متاسفانه به خاطر مشکل مالی و پرداخت نکردن ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت پیمانکار توسط شهرداری، کار تعطیل شد لذا دو طرف توافق کردند که دو  هفته در بازه زمانی نوروز پروژه تعطیل شود و پس از آن با پرداختن مقداری از هزینه ها از سوی شهرداری روند کار ادامه پیدا کند.

 

پرونده پارکینگ طبقاتی به مراجع قضایی کشید

قائم مقام شهردار شیروان یادآور شد: متاسفانه این هزینه هم پرداخت نشد و شرکت کار را تعطیل کرد و دو سال طول کشید که چهارطبقه تکمیل شود و بعد از آن پروژه کاملا تعطیل و کار به مراجع قضایی کشید و شهرداری محکوم بر پرداخت خسارت شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ خسارت شرکت مذکور پرداخت شد، عنوان کرد: در مدیریت جدید، بعد از چندین جلسه در شورای شهر تصمیم بر آن شد که جذب سرمایه گذار مجددا صورت گیرد.

الهی افزود: بنابراین در سال ۱۴۰۱ فراخوان جذب سرمایه گذار ابلاغ شد که یک شرکت کننده داشت و این مناسب نبود و مجدداً فراخوان در مرحله دوم پنج شرکت کننده داشتند که در نهایت با تصمیم گیری های انجام شده یک شرکت تایید شد

 

تغییر کاربری پروژه برای ادامه روند کار توسط سرمایه گذار

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار پیشنهاد داشت که طبقه شهربازی به همراه طبقه هشت باید واگذار شود در غیر این صورت سودی برای شرکت ندارد لذا چندین جلسه با این عنوان در شهرداری و شورای شهر برگزار شد، نتیجه نهایی بر این شد که پیش قراردادی تنظیم شود که طبقه هشت هم به سرمایه گذار واگذار شود.

الهی ادامه داد: پیش قرارداد تهیه و توسط شورای شهر تایید شد در مرحله بعد به فرمانداری ارجاع شد و فرمانداری تایید آن را منوط به مراجع نظارتی دانست.

قائم مقام شهردار با بیان اینکه نظر مراجع نظارتی بر این قرار بود که اختلاف زیربنایی در فراخوان اعلام شده با پیش قرارداد (یعنی زیربنای اعلام شده در فراخوان ۱۲ هزار مترمربع بوده است که این متراژ زیر بنا در پیش قرارداد با سرمایه‌گذار متفاوت بوده است) به همین دلیل جوابی از سوی فرمانداری تا این لحظه دریافت نشده است.

الهی ادامه داد: با شرایط بوجود آمده، این موضوع که با پیمانکار در میان گذاشته شد پس از چندین جلسه، سرمایه گذار پیشنهاد داد که دو طبقه تجاری تبدیل به یک طبقه تجاری شود و ورودی مغازه ها از خیابان باشد که ارزش افزوده داشته باشد با آنکه مجدداً باید کار توسط مشاور مشاور تایید و نقشه کشی تغییر کند، علی ایحال شورای شهر کلیات پیشنهاد را قبول کرد.

وی ادامه داد: طرح اولیه تغییر کرد به طوری که پله برقی و آسانسور از نقشه حذف و ورودی مغازه ها که قبلاً در داخل مجتمع بود از خیابان زده شد شورا کلیات را مشروط به اینکه جزئیات طرح در کمیسیون عمران بررسی مجددا شود.

 

 

شهرداری در حال حاضر توان اجرای این پروژه را ندارد

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری شیروان در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی بر این که آیا خود شهرداری می تواند این پروژه را انجام دهد، اظهار داشت: در حال حاضر شهرداری توان اجرایی این پروژه را به دلیل زمان بر و هزینه بر بودن و برآورد هزینه ۶۰ میلیارد تومانی ندارد.

جواد سرایدار گفت: با اشاره به اینکه مراحل قانونی این پروژه انجام شده و تحویل این پروژه به سرمایه گذار برای سرعت عمل در روند کار بوده است، گفت: در مقطعی از زمان قرار بود که همان هشت طبقه احداث شود ولی در مقطع زمانی دیگر نظر سرمایه گذار تغییر کرد به این دلیل برای وی صرفه اقتصادی نداشته است.

وی ادامه داد: عملاً اگر سرمایه‌گذار به دنبال سود دهی بیشتر نقشه پروژه را تغییر دهد، شهرداری این توانایی را دارد به صورت مقطعی این کار را خودش انجام دهد.

این مقام مسئول در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی بر اینکه همکاری شورای شهر در این زمینه به چه شکل بوده است، گفت: شورا تایید کرده و تاکنون همکاری خوبی با طرح داشته است.

سرایدار هدف شهرداری از ایجاد این پروژه را در سال ۸۸  خدمات رسانی دانست که مشکل ترافیک در مرکز شهر را برطرف کند.

 

عدم استقبال سرمایه گذار خارج از استان

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این پارکینگ ۱۷۵ پارک در چهار طبقه است که اگر روند کار تسریع شود و پروژه به پایان برسد مشکلات ترافیکی ایجاد شده در مرکز شهر را نخواهیم داشت

وی با بیان این که پروژه به صورت سرمایه گذاری برد برد در نظر گرفته شده و چون پارکینگ طبقاتی خیلی صرفه اقتصادی ندارد لذا سرمایه گذاران خارج استانی از آن استقبال نکردند.

وی ادامه داد: این عمل باعث شده سرعت کار کند شود لذا حدود یک ماه قبل به هلال احمر پیشنهاد داده شد تا به صورت سرمایه‌گذاری وارد عمل شود و پروژه را به دست گیرد.

سرایدار افزود: قرار شد هلال احمر طی جلسه‌ای با تهران نظر قطعی مبنی بر اینکه هلال احمر به صورت سرمایه گذار برای احداث درمانگاه وارد عمل می شود یا خیر، به ما اطلاع دهد.

 

تلاش شهردارها و ناتمام ماندن پروژه

مسئول دفتر فنی شهرداری شیروان در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در سال‌های گذشته رویکرد همه شهردار ها بر این بوده که پروژه نیمه تمام میدان انقلاب را به نحوی به سرانجام برساند ولی به دلایلی این کار عقب مانده است.

مهدی گیلانی افزود: آغاز کار با هدف خدمات خدماتی بوده ولی برخی از کاربران مجازی دائماً در حال انتقاد از شهرداری هستند به طوری که گفته می‌شود پروژه رها شده است.

گیلانی خاطرنشان کرد: اگر حواشی در فضای مجازی کم باشد تمرکز نیروها بر روی کار بیشتر بوده و راحت تر کار انجام می شود.

 

انتخاب سرمایه گذار جدید برای شروع مجدد پروژه

رئیس شورای اسلامی شهر شیروان گفت: اولین قراردادی که با سرمایه گذار در مورد پروژه پارکینگ طبقاتی مصوب کردیم مورخه 25 خرداد سال جاری بود ه است.

وی افزود: پروانه اولیه چهار طبقه تجاری و چهار طبقه پارکینگ بود ولی با توجه به اینکه مغازه ها در پاساژها از طبقه دوم به بالا کشش ندارد لذا تغییر کاربری در دستور کار قرار گرفت به این صورت که دو طبقه تجاری، دو طبقه اداری و چهار طبقه پارکینگ مورد موافقت قرارگرفت.

اسماعیل زاده با اشاره اینکه پروژه پارکینگ طبقاتی 50 تا 60 میلیارد تومان سرمایه لازم دارد، تاکید کرد: پس از فراخوان جذب سرمایه گذار در نتیجه آقای رضا دوست و آقای ساعد مورد قبول واقع شدند که در نهایت آقای رضا دوست با ارائه مستندات مالی و اسناد انتخاب نهایی شد.

وی ابراز داشت: پس از ارسال نامه تصمیمات شورای شهر به فرمانداری، آنرا منوط به پاسخ بازرسی استان دانست ولی اداره بازرسی جواب نداد، در نهایت اخیرا سازمان بازرسی موافقت خود مبنی بر سرمایه گذاری آقای رضادوست اعلام کرده است.

اسماعیل زاده اظهار امیدواری کرد با روندی که در پیش است طی یک یا دو ماه آینده کارهای اداری تمام و اگر به مانع جدیدی برخورد نکنیم تجهیز کارگاه صورت گیرد.

 

تمرکز شورای شهر برای اتمام این پروژه

رئیس شورای شهر شیروان تغییر پلان در قسمت های تجاری را تایید کرد و خاطرنشان کرد: بخاطر اختلاف سطحی که طبقه همکف با سطح زمین دارد قرار شده مشاور مشخص گردد که اگر در این زمینه مشکلی وجود نداشت و مشاور تایید کرد سقف طبقه زیرین کوتاهتر خواهد شد و اگر تایید نکند با همان سازه ساخته خواهد شد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: در پلان فعلی 760 متر، مغازه وجود دارد که اگر تغییر پلان مورد تایید مشاور قرار گیرد 950 متر مغازه خواهیم داشت که این باعث ارزش افزوده نیز می شود.

وی با بیان اینکه به محض اینکه قرارداد بسته شد سرمایه گذار حق عقب نشینی ندارد و در قراردادها جبران خسارتی نیز تعیین می شود، بیان داشت: شورای شهر از ابتدا برنامه ای برای کلنگ زنی پروژه های جدیدی را نداشته و ندارد و از همان ابتدا هدف پایان دادن به اوضاع پروژه میدان انقلاب بوده است.

این مقام مسئول بیان داشت: البته پروانه پروژه دارای 9 طبقه است که طبقه نهم آن سازه سبک برای ساخت پارک یا سینما است ولی بخاطر اعلام هشت طبقه در فراخوان اولیه فعلا ساخت آن صورت نمیگیرد ولی پس از تکمیل پروژه خود شهرداری می تواند آن طبقه نهم را ایجاد کند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق بین

انتهای پیام/

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان