آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ساعت ۱۸:۲۱
گزارشی از وضعیت تامین سوخت دوم برای صنایع خراسان شمالی؛

داغ شدن بازار سوخت دوم صنایع با سردی هوا/ محدودیت های سوختی صنایع؛ مصرف بالای نیروگاه شیروان یا کم کاری سایر صنایع؟

هر ساله با سردتر شدن هوا و افت فشار گاز برای جلوگیری از مصارف گاز خانگی، گاز صنایع قطع می‌شوند و صنایع به ناچار برای ادامه روند تولید باید از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند که هر ساله در این حوزه مشکلاتی ایجاد می شود.
داغ شدن بازار سوخت دوم صنایع با سردی هوا/ محدودیت های سوختی صنایع؛ مصرف بالای نیروگاه شیروان یا کم کاری سایر صنایع؟,

به گزارش خبرنگار عصراترک، با سرد شدن هوا و افزایش میزان مصرف گاز در استان ها، قطعا اولویت تامین سوخت گرمایشی با مصارف خانگی است و براین اساس طبق اعلام شرکت ملی گاز، محدودیت های گازی برای صنایع استان لحاظ می شود.

پرواضح است که با اعمال محدودیت های گازی صنایع، به همین میزان تولید آنها کاهش پیدا می کند و در حوزه بازار، عرضه و تقاضا مشکلاتی به همراه دارد.

نکته قابل توجه این است که تمام صنایع علاوه بر سوخت اصلی که همان گاز شهری است، برای تامین سوخت جایگزین به عنوان سوخت دوم، از نفت گاز یا نفت کوره استفاده می کنند که در استان خراسان شمالی از بین صنایع بزرگ استان، صنایعی همچون سیمان، آلومینا و قند شیروان در فصل های سرد سال با افزایش میزان مصرف از سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کنند و مابقی صنایع استان نیز از نفت گاز برای سوخت دوم بهره مند می شوند.

سوخت مازوت که در عمل به خاطر غیراستاندارد بودن و آلودگی هایی زیست محیطی که ایجاد می کند، در جایگاه سوخت های بی ارزش به حساب می آید، در حال حاضر بخاطر محدودیت سوخت اصلی صنایع، صدرنشین سوختهای جایگزین کارخانجات در سراسر کشور شده است.

 

تامین سوخت نیروگاه در فصل زمستان در اولویت است

هر ساله سردی هوا، گرمای استقبال از مازوت را بیشتر می کند، اما نکته قابل توجه این است که سوختی همچون مازوت که به فراوانی در کشور ایران تولید می شود و صنایع از روی اجبار برای تامین تولیداتشان و جلوگیری از تعطیلی خط تولید از این سوخت به عنوان جایگزین در فصل های سرد سال استفاده می کنند، دردسرهایی را برای صاحبان صنایع به وجود آورده است.

موضوع مهم در این قضیه این است که سوخت دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، نفت گاز است و بیش از دو سوم برق تولیدی برای خارج استان صادر می شود، در حالی که محدودیت های گازی استان متحمل صنایع خراسان شمالی می شود که براین اساس از آغاز محدودیت های گازی بخش زیادی از نفت کش ها جهت تامین سوخت دوم نیروگاه در مسیر تردد قرار می گیرند.

همچنین نکته دیگری که شاید در این موضوع دارای اهمیت باشد این است که برخی از صنایع در زمان اعلام شده شرکت نفت نسبت به خرید و تامین و ذخیره سازی سوخت دوم هیچ اقدامی انجام نمی دهند و باذخایر خالی به پیشواز فصل زمستان می روند و در آن ایام با توجه به بالا رفتن مصرف و تمرکز بر تامین سوخت نیروگاه، مدت زمان بیشتری باید در صف انتظار قرار بگیرند و باعث تعطیل شدن خط تولید این مجموعه ها در برخی موارد می شود که گاها با افزایش قیمت سوخت، ترجیح می دهند خط تولید به حالت تعطیل در بیاید و نسبت به خرید سوخت دوم حرکتی انجام نمی دهند.

 

اتصال نیروگاه شیروان به خط انتقال سوخت، کمبود سوخت صنایع دیگر استان را رفع می کند

باتوجه به اهمیت موضوع محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، رازوجرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در رابطه با این موضوع در گفتگو با خبرنگار عصراترک توضیح داد: در حال حاضر خراسان شمالی به خطوط انتقال سوخت کشور متصل نیست و بیشترین شبکه حمل و نقل درگیر انتقال بنزین و نفت و گاز به داخل استان می شود و در شبکه توزیع مشکل داریم.

وی بیان داشت: بیش از دو سوم برق تولیدی در نیروگاه شیروان برای خارج استان است اما مصرف بالای سوخت این نیروگاه در ایام زمستان واحدهای صنعتی استان را دچار مشکل می کند.

وحیدی افزود: اگر این  نیروگاه در خراسان شمالی به خط لوله انتقال سوخت وصل شود،  شبکه حمل و نقل برای تامین سوخت استان، آزاد می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کسی پیگیر انتقال خط لوله سوخت به استان نبوده است، گفت: تاکنون تمام پیگیری ها برای افزایش ظرفیت حمل و نقل سوخت بوده، در حالی که این موضوع با اولویت برای استان در دست پیگیری است و مجموعه وزارت نفت و پخش فرآورده های نفتی کشور، موضوع را پذیرفته و در مرحله ارزیابی قرار گرفته تا خط مسیریابی شود که از چه مسیری باید عبور کند، چه فشاری داشته باشد و چند ایستگاه در مسیر احداث شود.

 

مکاتبات شرکت نفت به صنایع خراسان شمالی برای تامین سوخت دوم

مجتبی شکوری، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: اقدامات مربوط به ذخیره سازی سوختی برای صنایع طبق روال هر ساله در حال انجام است که امسال نیز ذخیره سازی سوخت صنایع در حوزه نفت کوره آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه از صنایع بزرگ استان، کارخانه سیمان، قند شیروان و آلومینا جاجرم سوخت دومشان از نوع نفت کوره است، گفت: طبق مکاتبات صورت گرفته با کشور، مقرر شد که مدت ذخیره سازی سیمان به یک ماه افزایش پیدا کند تا در فصول سرد سال این صنعت خاموش نشود.

شکوری اضافه کرد: این در حالی است که مدت ذخیره سازی نفت کوره دو هفته ای و نفت گاز یک هفته بوده، اما به دلیل شرایط خاص صنعت سیمان، مذاکراتی انجام شد که مدت ذخیره سازی به یک ماه برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مخزن ذخیره سازی سوخت دوم و جایگزین کارخانه سیمان بجنورد، 29 میلیون لیتر سوخت است، افزود: براساس برآورد انجام شده میزان سوخت مورد نیاز این کارخانه در روزهای محدودیت های گازی 15 میلیون لیتر است که مخزن از سال گذشته 10 میلیون لیتر سوخت داشته و پنج میلیون لیتر برای امسال تخصیص پیدا کرد که تاکنون دو و نیم میلیون لیتر سوخت تخلیه شده است.

 

درخواست صنایع برای تامین سوخت دوم بدون معطلی انجام می شود

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با پیش بینی و تامین سوخت جایگزین صنایع، از آغاز محدودیت های گازی و مصرف سوخت دوم، مجددا سوخت برای مخزن در نظر گرفته می شود که بدون تعطیلی و کمبود سوخت این مسیر را ادامه دهند.

شکوری با بیان اینکه، سوخت جایگزین بقیه صنایع استان خراسان شمالی نفت گاز است، گفت: براین اساس مکاتبات و نامه نگاری به تمام صنایع، مرغداری ها و صنایع کشاورزی ها انجام شده، تا در ایامی که محدودیت های گازی شروع نشده، بتوانند منابع ذخیره سازی را تامین کنند.

 

قیمت جدیدی برای سوخت جایگزین تاکنون اعلام نشده است

وی ادامه داد: همچنان نکته قابل توجه این است که در تابستان سال جاری، استفاده و استقبال دستگاه های اجرایی از دیزل ژنراتور، طبق هماهنگی انجام شده بین شرکت برق و سوخت هیچ مشکلی به وجود نیامد و هیچ قطعی در حوزه برق وجود نداشت.

شکوری با بیان اینکه تاکنون قیمت تمام فراورده های نفتی یک سان بوده و هیچ تغییری نداشته است، گفت: براساس مصرف استانداری که کشور مشخص کرده، اگر صنایع از میزان سوخت تعیین شده، استاندارد باشد، مابه التفاوت سوخت توسط کشور واریز و در غیر اینصورت باید صنعت مبلغ را به صورت کامل پرداخت کند.

وی همچنین با بیان اینکه حجم بالایی از سوخت وارد شده به استان برای تامین سوخت نیروگاه شیروان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در روزهای محدودیت های گازی در فصل زمستان قطعا این درخواست ها بالاتر نیز خواهد رفت.

این مقام مسئول گفت: براین اساس مکاتباتی را از استان انجام دادیم که اگر بتوان حداقل نیروگاه را به خط انتقال سوخت متصل کنیم تا نفت کش ها برای سوخت جایگاه ها و سایر صنایع آزاد باشند.

 

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان