آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ - ساعت ۲۱:۱۰
گزارشی از بررسی وضعیت بومگردی ها در شیروان؛

دل پر صاحبان بومگردی ها از بی توجهی میراث فرهنگی شیروان/ دست و پنجه نرم کردن اقامتگاه های روستایی با مشکلات؛ از کرونا تا کم آبی

اقامتگاه های بومگردی، در سراسر استان ها طی سال های اخیر در مناطق خوش آب و هوا با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد منبع درآمدی برای مردم محلی راه اندازی شدند، اما به دلیل شیوع کرونا و عدم توجه سازمان میراث فرهنگی خسارت های زیادی را متحمل شدند.
دل پر صاحبان بومگردی ها از بی توجهی میراث فرهنگی شیروان/ دست و پنجه نرم کردن اقامتگاه های روستایی با مشکلات؛ از کرونا تا کم آبی,

به گزارش خبرنگار عصراترک در شیروان، اقامتگاه بوم گردی یا اکولوژ به عنوان برند جدید گردشگری است که با توجه به تعاریف صورت گرفته انتظار از اقامتگاه بوم گردی فراتر از هتل، ویلا و سوئیت بوده است.

این اقامتگاه های بوم گردی نه فقط محلی برای اسکان شبانه بلکه پایگاهی برای آشنایی با فرهنگ های غنی محلی و احترام به طبیعت است که معمولا خانه های روستایی برای اسکان گردشگران با همان ساختار معماری دیرینه از نو بنا و یا بازسازی و مرمت شدند تا بتوانند هرچه بهتر ارزش‌های سنتی و بومی منطقه خود را به نمایش بگذارند.

بوم گردی ها علاوه بر ایجاد فضایی زیبا برای مسافران و گردشگران برای مردم محلی و روستاییان نیز می تواند منبع درآمدی به حساب آید.

شهرستان شیروان دومین شهر بزرگ استان خراسان شمالی است که به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل و کوهستانی در فصل تابستان فضایی مناسب برای گردشگران و مسافران به شمار می رود، مناطق بکر و طبیعت زیبای این شهرستان و همچنین 6 روستای هدف گردشگری گلیان، زوارم، قلعه زو، اوغاز و اسطرخی از توابع بخش مرکزی و گلیل بخش سرحد موجب شده تا در فصول مختلف شاهد استقبال بسیاری از مسافران و حتی در چند سال اخیر گردشگران خارجی در مناطق بوم گردی باشد.

متاسفانه  با شیوع کرونا و محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ظرفیت پذیرش مسافر نسبت به قبل آن بسیار کاهش داشته، اما با ترویج واکسیناسیون و بهبود وضعیت مجدد بومگردی ها به روند کارشان بازگشته اند.

در این راستا عصراترک با تعدادی از کارآفرینان و مالکان اقامتگاه بوم‌گردی پیرامون مشکلات و چالش‌هایشان گفت‌وگو داشته که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

 


هیچگونه حمایتی از سوی میراث فرهنگی شهرستان صورت نگرفت
طهماسب سلیمی، مسئول اقامتگاه سلیمی واقع در روستای زوارم شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان اظهار داشت: اقامتگاه سلیمی با ایده ای شخصی و با توجه به رفت وآمد زیاد گردشگران به این روستا، شکل گرفت.

وی ادامه داد: این مکان در مجموع با هزینه یک میلیارد تومان به بهره برداری رسید که ۲۰۰ میلیون آن وام و مابقی هزینه شخصی است.

سلیمی اضافه کرد: از اواخر سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد، رفت و آمد گردشگران به این مکان بسیار کم شد که خسارت های ناشی از این موضوع با هزینه شخصی جبران شد اما هیچگونه حمایتی از میراث فرهنگی صورت نگرفت.

مسئول اقامتگاه سلیمی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به افزایش واکسیناسیون و کاهش کرونا، روال کار به شکل سابق برگشته و همچنان رونق و درآمد کافی از این مکان به دست می آید اما همچنان گلایه ما بابت عدم حمایت ادارات و مسئولین شهرستان پا برجاست.


ماه ها بدون مجوز فعالیت می کردیم
رحیمی، همسر مسئول بومگردی بهشت جنوب نیز در گفت و گو به خبرنگار ما گفت: بومگردی بهشت جنوب واقع در روستای حصار پهلوانلو شهرستان شیروان، با ایده ای کاملا شخصی و الگو برداری از بومگردی هایی که در طول سفرهای مختلف به شهرها و استان های گوناگون داشتیم، شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای احداث بوم گردی ۱۵۰ میلیون تومان از هزینه شخصی و ۱۰۰ میلیون تومان وام از بانک کار آفرین تامین شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: این اقامتگاه در سال ۹۷ بنا شد، اما میراث فرهنگی و ارگان های مربوطه، هیچ حمایتی در جهت صدور مجوز نکردند و تا همین چند ماه اخیر بدون مجوز فعالیت می کردیم و بالاخره پس از پیگیری های بسیار زیاد، مجوز صادر شد.

وی ادامه داد: مسئولین مربوطه هیچگونه حمایتی در این راستا نداشتند، حتی اگر قرار بود بازدیدی از اقامتگاه صورت بگیرد باید با هزینه شخصی دنبال این اشخاص در مرکز استان می رفتیم و به این مکان می آوردیم.

وی ادامه داد: قبل از صدور مجوز، با بودن دو اتاق در این بومگردی موافق بودند، اما بعد از صدور مجوز گفتند باید دو اتاق دیگر اضافه کنیم و با این وجود وامی هم برای این کار در نظر نمی گیرند.

رحیمی گفت: درآمد خوبی می توان از این کار به دست آورد و گردشگران تا الان استقبال بسیار خوبی داشتند اما همچنان مشکلاتی وجود دارد.



بعد از بهبود وضعیت کرونا، کم آبی، بومگردی ها را دچار مشکل کرد
خلیل قادری مسئول بوم گردی دره بهشت، واقع در روستای زوارم شهرستان شیروان در گفتگوی با خبرنگار عصراترک گفت: اقامتگاه دره بهشت، با هشت اتاق، رستوران و امکانات رفاهی دیگر در  روستای زوارم  در سال ۱۳۹۸ بنا شد.

وی ادامه داد: برای این بنا، حدود ۷۰۰ میلیون هزینه شد که از این میزان هزینه، با پیگیری های فراوان ۱۲۰ میلیون تومان  آن از طریق وام تأمین شد.

قادری افزود: در ایام اوج گیری کرونا، خسات های زیادی به اقامتگاه وارد شد که همه آنها از هزینه شخصی جبران شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بهتر شدن اوضاع کرونا که حدودا از فروردین ماه امسال بود، اوضاع کمی بهتر شد اما جبران خسارت ها به همین سادگی و در زمان کم نیست.

قادری ادامه داد: کم کم کسب و کار اقامتگاه به خوبی پیش می رفت که ماجرای کمبود و قطعی آب دوباره بازار کسب و کارمان را خراب کرد و گردشگری نداریم.

وی گفت: میراث فرهنگی حمایت خاصی نمی کند، اگر از لحاظ مالی قصد دادن وام داشته باشد، بانک ها هیچگونه همکاری با آن ها ندارند، مثلا برای بومگردی دره بهشت، درخواست ۵۰۰ میلیون وام کردیم، اما فقط ۱۲۰ میلیون دریافت کردیم.

 

اظهار بی اطلاعی میراث فرهنگی شیروان از بومگردی ها
در ادامه این گزارش با راه دار، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شیروان به گفتگو پرداختیم، تا علت مشکلات بومگردی ها را جویا شویم که این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان اظهار داشت: در این شهرستان 6 بومگردی در روستاهای مختلف آن مشغول به فعالیت هستند.

وی نسبت به خسارت های وارده به بومگردی ها در ایام کرونا و حمایت های مالی و بانکی از انها اظهار بی اطلاعی کرد.

نکته قابل توجه این است که در شرایطی که کرونا به شدت بومگردی ها را تحت فشار قرار داده بود شاید با حمایت های سازمان میراث فرهنگی می شد گامی در جهت بهبود وضعیت آن و جلوگیری از ورشکستگی برداشت اما بی اطلاعی میراث فرهنگی شهرستان شیروان نسبت وضعیت بومگردی ها جای تامل دارد.

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق بین
انتهای پیام./


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان