آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۴۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ساعت ۱۸:۵۱
گفتگو با کارآفرین شیروانی،

کارخانه ای که زیر فشار کرونا خم شد اما نشکست

کار آفرین جوان شیروانی که توانسته برای ۸ نفر اشتغال ایجاد کند، با شیوع کرونا شرایط سختی را تجربه کرده و تا مرز تعطیلی پیش رفته اما با همت دوباره پای کار مانده و مجددا تولید را به جریان انداخته است.
کارخانه ای که زیر فشار کرونا خم شد اما نشکست,

به گزارش پایگاه خبری شیروان، دستمال کاغذی از جمله محصولاتی است که طی دهه های اخیر مورد مصرف فراوان خانواده ها در کشور قرار گرفته و روز به روز در حال افزایش است، هم اینک کارخانه های زیادی برای تولید این محصول در سراسر کشور فعالیت دارند.

بخشی از مواد اولیه مورد مصرف صنایع سلولزی و بهداشتی در داخل کشور تولید و بخشی از طریق واردات تامین می ‌شود و بطورکلی ۸۰ درصد مواد تشکیل دهنده دستمال کاغذی از طریق واردات و تنها ۲۰ درصد در داخل تولید و تامین می شود.

سابقه فعالیت این صنعت در ایران به دوران قبل از انقلاب مربوط می شود و مواد اولیه اصلی صنعت سلولزی که تحت عنوان خمیرهای «هارد وود» و «سافت وود» مورد طبقه بندی قرار می گیرد از خارج کشور تهیه می شود چون خاستگاه این مواد در ایران نیست و اغلب از کشورهای آسیای شرقی بیشتر اندونزی، برخی کشورهای آمریکایی جنوبی (لاتین) و اروپایی شمالی وارد می شود.

حال جوان کارآفرین شیروانی با ایجاد کارخانه بسته بندی دستمال کاغذی در شیروان برای خود و چند خانواده ایجاد اشتغال کرده است، که خبرنگار پایگاه خبری شیروان با او به گفتگو پرداخته است.

 

سعید قهرمان، جوان ۳۴ ساله شیروانی، مدیر کارخانه دستمال کاغذی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شیروان اظهار داشت: کار ما در اصل بسته بندی دستمال کاغذی است، که انواع دستمال کاغذی جعبه‌ای، اقتصادی، حوله ای و.....است.

وی گفت: علت اصلی شروع این کار دوستی بود که  بنده را برای اینکه یک طرح موفق داشته باشم راهنمایی کرد وسپس با تحقیق و بررسی یک سری کمبودات و.... به یک جمع بندی رسیدیم.

قهرمان خاطر نشان کرد: بعد از جمع بندی متوجه شدیم که استان نیازمند یک کارخانه دستمال کاغذی است تا مصرف داخل استان را تامین کند. ضمن اینکه تا به حال کارخانه ای در این راستا نبوده و موفق عمل نکرده بود لذا باعث شد به این سمت برویم.

این کارآفرین گفت: مواد اولیه (تیشو) است که به صورت توپ هایی به وزن ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلو گرمی در کارخانه‌ مادر تهیه می‌شود و برای ما ارسال می شود و ما آن را روی انواع دستگاه ها قرار می دهیم.

وی ادامه داد: سپس در کارخانه توسط دستگاه‌های موجود برش و تا زده می شود و همچنین داخل جعبه قرار می دهند و دستمال توالت را که به صورت رولی می پیچند.

وی تصریح کرد: در کل قاعده و قانون این است که ما بسته بندی را انجام می‌دهیم و اصل کار که تیشو سازی است، در جای دیگری انجام می‌شود. و کلاً در ایران ۵ الی ۶ کارخانه تیشو سازی وجود دارد که در استان های مختلف و اکثراً هم در مرکز و نیمه غربی کشورند و نزدیک ترین کارخانه تیشو سازی به ما هشتگرد کرج است.

این کارآفرین شیروانی در مورد هزینه های اولیه خود افزود: دستمال کاغذی، کاری است که انواع مختلف دستگاه های خارجی و ایرانی لازم دارد،  در ابتدای کار با یک دستگاه بسیار پیش پا افتاده و قدیمی که برای ۲۰ سال پیش بود و آن زمان به قیمت ۵۰ میلیون خریده بودم شروع به کار کردم، ۲ تا ۳ دستگاه چسب و دوخت خریداری کردم که جمعاً کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شد.

قهرمان در رابطه با اخذ مجوزها پاسخ داد: خوشبختانه روند گرفتن امتیاز ها، پروانه ها و.... زیاد طولانی نبود و چون مکانی که من قبلاً فعالیت میکردم یک محیط استاندارد بود و همه چیز تهیه شده بود، بعد از چند بار بازدید، در یک بازه زمانی چهار ماه توانستیم مجوزها را بگیرم.

وی ادامه داد: بعد از شروع کار چون دستگاه ها قدیمی بودند و کیفیت هم زیاد جالب نبود اما چون به کار مسلط شدم دستگاه های جدید و بروز، خریداری کردم که ساخت ایران هستند.

وی ادامه داد: دستگاه هایی که الان خریداری کردم شامل (یک دستگاه دستمال توالت و جعبه ای )است که از آن زمان تا الان ۵۰۰ میلیون هزینه خریداری دستگاه ها شده و حدوداً می‌توان گفت که از کیفیت متوسطی برخوردار هستند.

وی گفت: عمدتا برای یک ماه حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سرمایه در گردش باید داشته باشیم تا بتوانیم ۱۰ الی ۱۲ تن مواد اولیه، پلاستیک، جعبه و چسب و...خریداری کنیم.

مدیر مجموعه باما گفت: از ابتدای فعالیتم تا الان هیچ  تسهیلاتی نگرفتیم، فقط امسال به جهت اینکه میخواستیم یک سری تغییراتی ایجاد کنیم و کارهای بزرگ تری همچون پوشک و نوار اضافه کنیم، از صندوق کار آفرین درخواست‌ وام کرده ام و خوشبختانه همکاری خوبی داشتند و یک تسهیلات کوچکی نیز دریافت کردم.

قهرمان از وضعیت نیروهایش این چنین گفت: به جز من که مدیریت مجموعه و تعمیر دستگاه ها را به واسطه دوره هایی که دیده ام،بر عهده دارم ، ۶ نفر دیگر داخل سالن کار می‌کنند.

وی در خصوص بیمه کارگران مشغول به کار در این کارخانه اظهارکرد: با توجه به اینکه قبلا در منطقه روستایی شروع بع کار کردیم چهار نفر از پرسنل بیمه روستایی هستند که در یک شیفت کاری از ساعت ۷ونیم‌ صبح تا ۱۶ می‌کنیم و حقوق پرسنل بر اساس قانون کار پرداخت می شود.

قهرمان تصریح کرد: تایم کار بستگی به جنسی که در آن روز تولید می کنیم دارد، به طور مثال اگر دستمال جعبه‌ای بزنیم روزانه ۵۰۰۰ عدد، و اگر دستمال های اقتصادی بزنیم روزانه ۶۰۰۰ عدد و اگر دستمال رولی بزنیم روزانه ۳۵۰۰ عدد، همان طور که گفتم بستگی به جنس دستمال ها دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط سخت شده، خیلی تلاش می‌کنیم که به وضعیت ثابت برسیم، اما عاشق کارم هستم و  چون کارشناس مدیریت و آبادانی بودم، بسیار دنبال کار گشتم و حتی سال ها بیکار بودم و الان خیلی خوشحالم که در یک مجموعه در کنار هم کار می‌کنیم ، امیدوارم که کارم را توسعه بدهم، اما برای هر محصولی که می‌خواهیم اضافه کنیم، باید برای کار های اداری کلی دوندگی کنیم که سختی بسیاری نسبت به‌ کارهای مالی دارد.

کارآفرین شیروانی تاکید کرد: صددرصد قصد توسعه و گسترش کارخانه را دارم و قصد دارم بنای بزرگ تر بسازیم و دستگاه های دستمال های مختلف کافی شاپی، تالاری و... را اضافه کنم.

وی در مورد بازار فروش محصولات تولیدی گفت:  ۱۰٪ تولیدمان برای خراسان شمالی است، که به تالار ها و پلاستیک فروشی ها با کیفیت متوسط داده می‌شود، چون در استان خریداران دنبال برند هستند و ما هم در این راستا ضعيف عمل کردیم، یعنی اینکه برند سازی و تبلیغ نکردیم به همین دلیل فروش کمی در داخل استان داریم. ۹۰٪ تولیدمان برای استان های گلستان، مازندران، تهران و خراسان رضوی زده می‌شود.

قهرمان در مورد صادرات محصولش یاد آور شد: در سال ۱۳۹۷، دو الی سه بار به کشور ترکمنستان ارسال کردیم و بعد از آن با مشکلات کرونا و بسته شدن مرزها روبه رو شدیم و متاسفانه ارتباط ما با کسی که در ترکمنستان خرید و فروش می‌کرد قطع شد و دیگر نتوانستیم ارتباط بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: صد در صد کرونا روی کار ما هم تاًثیر داشته، با توجه به محدودیت ها و نیامدن پرسنل سرکار، خرید کم دستمال کاغذی در این شرايط محدودیت ها و از همه بدتر نبود مواد اولیه باعث شد در بازه زمانی یکسال ونیم به دلیل نبود مواد اولیه چندین ماه کارگاه را تعطیل کنیم.

این مدیر جوان شیروانی گفت: در این کارخانه اکثراً از مواد اولیه با کیفیت متوسط استفاده می‌کنیم و به واسطه اینکه مرزها بسته شدند و خمیر اولیه دستمال کاغذی که وارداتی است، وارد نشد قیمت مواد اولیه بالا رفت و همه شرکت ها به سمت مواد اولیه متوسط هجوم آوردند و به دلیل مسافت زیاد نمی توانستیم هر روز پیگیر مواد اولیه باشم به همین دلیل تا چند ماه مواد اولیه نداشتیم.

وی ادامه داد: لذا با کمک دوستان در تهران توانستیم سهمیه ثابت مواد اولیه را بگیریم، خوشبختانه سهمیه ثابت باعث شد که دیگر مشکل مواد اولیه و تعطیلی نداشته باشیم و از در آمد کار خود راضی هستم. به نظر من اگر کسی بخواهد یک شروع معمولی در این کار داشته باشد، یعنی دستگاه های پیش پا افتاده ای خریداری کند باید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون برای خرید دستگاه ها، امتیازها و مجوز ها داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسته بندی دستمال کاغذی شغل آسانی نیست بلکه باید یک سری چیزها را قبل از فعالیت در این راستا آموزش دید، هم اکنون برای بعضی از کارها از افراد متخصص در این شغل مشاوره می گیرم چون این یک کار بسیار حساس است.

قهرمان يادآور شد: در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، یک سال تولید کننده برتر استان شدیم، لطفا مسئولین در معنی واقعی شعار سال رهبری را جامه عمل بپوشانند و من تولید کننده را در گیر بروکراسی اداری و بخش نامه ها نکنند.

انتهای پیام/آیناز قربانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان