آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ساعت ۱۷:۴۸
گزارشی از بررسی تلف شدن ۸۸۰۰ جوجه در شیروان؛

قطعی برق که آتش را به جان جوجه ها انداخت/ نظر آتش نشانی و ابهام شرکت برق

سه شنبه هفته گذشته به دنبال چندین ساعت قطعی برق یک واحد صنعتی در آتش سوخت و بر اثر آن هشت هزار و 860 قطعه جوجه 26 روزه در یک واحد مرغداری تلف شدند.
 قطعی برق که آتش را به جان جوجه ها انداخت/ نظر آتش نشانی و ابهام شرکت برق,

به گزارش عصر اترک از شیروان ، طی چند هفته گذشته در چندین مرحله قطعی برق را در سراسر استان خراسان شمالی شاهد بوده ایم که این قطعی ها بدون اطلاع قبلی بوده است و با پیگیری از شرکت برق استان دلیل را کشوری خواندند و گفتند که این قطعی ها از داخل استان صورت نگرفته است.

این در حالی است که در این شرایط قطعی برق برای چندین ساعت ممکن است خسارت های جبران ناپذیری و سنگینی را به بخشی از واحدهای صنعتی وارد کند.

سه شنبه هفته گذشته به دنبال چندین ساعت قطعی برق یک واحد صنعتی در آتش سوخت و بر اثر آن هشت هزار و 860 قطعه جوجه 26 روزه در یک واحد مرغداری تلف شدند.

گره خوردن مشکلات در یکدیگر این روزها کلاف سردرگمی برای مردم و مسئولان شده است، در روزهایی که با کاهش تولید مرغ در استان مواجه هستیم و تازه یک ماه از سرو سامان گرفتن آن می گذرد، تلف شدن این تعداد جوجه ممکن است  باعث بروز تغییراتی در بازار شود.

 

تلف شدن 8800 قطعه جوجه در اثر قطعی برق در استان

عبدالله یوسفی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در رابطه با این آتش سوزی اظهار داشت: روز سه شنبه هفته جاری قطعی برق بدون اطلاع رسانی قبلی در استان رخ داد که بر اثر آن هشت هزار و 860 قطعه جوجه 26 روزه در یک واحد مرغداری تلف شدند.

یوسفی با یادآوری این مطلب که این واحد مرغداری به موتور برق اضطراری تجهیز بوده است، عنوان کرد: این واحد مرغداری در هنگام اتفاق قطعی برق، برای راه اندازی موتور برق اضطراری واحد خود اقدام کرده بود که موتور برق در حین راه اندازی دچار حادثه می شود و در نهایت جوجه های 26 روزه این واحد تلف می شوند.

وی با اشاره به این مطلب که تمامی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان مشترک شرکت توزیع برق استان هستند و شرکت توزیع برق استان شماره تماس تمامی این واحدها را در اختیار دارد، خواستار شد: شرکت توزیع برق استان، قبل از اتفاق خاموشی، جدول خاموشی برق را به تمامی واحدهای تولیدی اطلاع رسانی کند تا واحدهای تولیدی بتوانند به موقع نسبت به راه اندازی موتورهای برق و دیگر اقدامات اضطراری اقدام کنند.

 

خسارت 210 میلیون تومانی به واحد مرغداری آتش گرفته

علی حاتمی، مالک مرغداری 62 هزار قطعه ای گوشتی در شیروان و  واحد خسارت دیده از قطعی برق در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در روز 23 دیماه بدون اطلاع قبلی برق شهری قطع شد و  برق اضطراری مجموعه وارد مدار شد، گفت: وقتی به یکباره برق قطع می شود، به دلیل داغ بودن، جت هیتر که وسیله گرمایشی داخل سالن است، ترموستات داخل عمل نمی کند.

حاتمی با بیان اینکه پاسخ هایی که می دهم براساس فرضیات است و هنوز جواب ارزیابی ها مشخص نشده است، گفت: برآوردم اینست در زمانی که برق شهری قطع می شود ،  با توجه به اینکه هیتر داغ است و یا هر دلیل دیگری یکی از کابل های هیتر ذوب می شود و پس از آن ژنراتور وارد عمل می شود و باعث اتصال و آتش گرفتن جت هیتر می شود.

وی در بیان خسارات وارده گفت: هشت هزار و  860 قطعه جوجه 25 روزه خفه، قسمتی از سقف سالن پرورش، خط آبخوری و دان خوری و خود جت هیتر در آتش سوختند.

حاتمی با اشاره به اینکه یک جوجه 30 روزه 2 کیلوگرم دان خواهد خورد، ادامه داد: این جوجه ها در وزن حدود یک کیلوگرم بودند که برآورد می شود، یک کیلو و 700 گرم خوراک خورده باشند، یعنی هر جوجه 16 هزار و 150 تومان خوراک خورده که حدود 143 میلیون تومان خسارت مالی فقط در بخش خوراک در بر داشته است.

وی با بیان اینکه هزینه حمل، واکسن، بیمه جوجه و خود جوجه نیز تقریبا 4 هزار 200 تومان است، ادامه داد: در مجموع چیزی حدود 51 میلیون تومان خسارت از تلف شدن این تعداد جوجه متحمل شده ام.

وی خاطرنشان کرد:  با محاسبه هزینه هیتر و تجهیزاتی که آتش گرفته، تقریبا 200 الی 210 میلیون تومان خسارت به واحد ما وارد شده است.

 

نوسانات برق عامل آتش سوزی واحد جوجه ریزی شیروان

جعفر حیدری، رئیس آتشنشانی شیروان نیز در گفتگو با خبرنگار ما نوسانات برق و عمل نکردن هیتر را عامل آتش سوزی اعلام کرد و گفت: جت هیتر دچار اتصال و آتش سوزی شده بود و در اثر حرارت زیاد و ایجاد مونوکسید کربن یا همان دود جوجه ها دچار خفگی شده بودند.

 

پیگیر اظهارات آتش نشانی در رابطه با این آتش سوزی هستیم

معروف، سرپرست شرکت برق شیروان با بیان اینکه متاسفانه در فضای مجازی شاهد این بودیم که علت آتش سوزی را نوسانات برق اعلام کرده اند، گفت: در روز حادثه، زمانی که برق قطع شده تا زمانی که ژنراتور استارت بخورد، مقداری تجمع گاز صورت گرفته و موجب انفجار شده است.

وی با بیان اینکه نظر کارشناس اداره آتشنشانی برای ما جالب است، گفت: چند روزی است که پیگیریم تا بتوانیم این کارشناس را پیدا کرده و نظر کتبی او را بخواهیم ولی متاسفانه موفق نشده ایم.

معروف با طرح سوالی که چندین مرغداری دیگر نیز در شهرستان وجود دارند، که برای آنها اتفاقی نیافتاده است، گفت: بسیاری از مراکز دیگر مانند بیمارستان ها نیز دارای برق اضطراری هستند که به محض اینکه برق شهری آنها قطع می شود برای مدتی برق اضطراری را قطع و تجهیزات خود را چک می کنند و مجدد برق اضطراری را وارد مدار می کنند.

معروف در خصوص قطع برق بدون اطلاع قبلی گفت: اینگونه نیست که همیشه کنترل آن در اختیار ما باشد بلکه ممکن است جریان از نیروگاه قطع شده باشد.

انتهای پیام/حق بین


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان