آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ساعت ۱۷:۱۸
گزارشی از وضعیت تعطیلی تالارها؛

بسته شدن بخت تالارها در بحران کرونا/مالیات قوز بالا قوز

10 ماه از تعطیلی تالارهای پذیرایی و بیکار شدن بسیاری از نیروهای آن ها می گذرد در این مدت نه تنها حمایتی از این صنف نشده بلکه مالیات های سنگینی نیز از این تالارها دریافت شده است.
بسته شدن بخت تالارها در بحران کرونا/مالیات قوز بالا قوز ,

به گزارش اخبار شیروان، با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان اصناف متعددی از خسارت های این ویروس آسیب جدی دیدند، به گونه ای که بسیاری از آنها اقدام به تعطیلی کردند و به دنبال آن بسیاری از افراد منبع درآمدی و معیشتی خانواده شان را از دست دادند.

تالارهای پذیرایی جزو اولین صنوفی بودند که بنا به مصوبه‌ی ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شدند، آن هم درست زمانی که اوج برگزاری مراسم و جشن‌های عروسی بود و خسارت های جبران ناپذیر زیادی به آنها وارد شد.

نکته قابل توجه این است که دولت به بسیاری از اصناف آسیب دیده از کروناهیچ توجه و نگاهی نداشتهو در واقع به حال خود رها شده اند، این در حالی است که قطعا روزی کرونا به پایان خواهد رسید و دوباره این مراکز و مشاغل سرپا خواهند شد، اما شاید آن روز دیر شده باشد و دیگر صنفی نباشد که بخواهد احیا شود، بنابراین در شرایط فعلی حمایت های دولتی به لحاظ تسهیلات قطعا می تواند مانع از تعطیلی دائم این اصناف شود.

 

تعطیلی تالارها از چهارم اسفند ماه 98 تاکنون

مصطفی طاهری، مدیر تالار مختار شیروان با اشاره به اینکه پنج سال از راه اندازی تالارم در این شهرستان می گذرد، گفت: این تالار با ظرفیت یک هزار و 400 میهمان از بزرگترین تالارهای شهرستان است که از تاریخ چهارم اسفند ماه سال 98 تاکنون تعطیل شده است .

وی با اشاره به اینکه تالارداران جزو اولین اصنافی بودند که تعطیل شدند، گفت: 9 ماه از این تعطیلی ها می گذرد و خسارت مالی قابل توجهی به مجموعه کاری ما وارد شده است.

طاهری اضافه کرد: در این مجموعه 20 نفر اشتغال داشتند که اکنون تنها دو نفر را نگه داشته ام و بقیه به دلیل نبود کار و تعطیلی، تعدیل شده اند و اکنون بیکار هستند در حالی که بسیاری از آنها سرپرست خانوار بوده اند.

وی با اشاره به اینکه مبلغی را برای تعطیلی های وقت در نظر گرفته بودیم، گفت: اما اصلا گمان نمی شد که این تعطیلی ها نزدیک به یک سال طول بکشد، در حال حاضر از محل آن مبلغ برای هزینه های جانبی، تعمیرات و نیروی انسانی برداشت می شود که آن نیز رو به پایان است.

 

دولت هیچ حمایتی از صنف تالارداران نکرده است

این مدیر تالار شیروان خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها هیچ گونه حمایتی از سوی دولت برای تالار داران در نظر گرفته نشده است، بلکه در عین حال که درامدی نداشته ایم اما مالیات و آبونمان را باید پرداخت کنیم.

وی گفت: همگی به خوبی می دانیم که نمی توان زمان قطعی برای پایان بیماری کرونا اعلام کرد، لذا ما هیچ برنامه ریزی نمی توانیم برای آینده کاری مان داشته باشیم و تورم یک سال گذشته به اندازه ای بوده است که بعد از بازگشایی تالار باید یکی دو سال از درآمد کاری مان را صرف جبران خسارت بحران کرونا کنیم.

وی یادآور شد: همچنین ممکن است بعد از بازگشایی تالارها، باتوجه به اینکه بسیاری از سبک های زندگی مردم در این بحران تغییر کرده است، مردم به برگزاری مراسمات ساده در منازلشان اکتفا کنند و استقبالی از تالار نشود.

طاهری اضافه کرد: تا این لحظه دولت هیچ وام و حمایتی از اصناف تالارداران و هتل داران نداشته است و اگر تا کنون سرپا مانده ام به این دلیل است که تالار ملک شخصی است در غیر اینصورت باید همچون بسیاری از هم صنفی هایم اقدام به تعطیلی می کردم.

 

 

پرداخت پنج میلیون تومان مالیات در زمان تعطیلی تالارها

بهمن سیستار، مدیر تالار گلستان شیروان که 14 سال از عمر کاری اش در این صنف می گذرد، گفت: ملک تالار شخصی است و حدود دو سال گذشته با هزینه بالغ بر یک میلیارد و پانصد هزار تومان بازسازی، تعمیرات و زیباسازی تالار را انجام دادم که متاسفانه یکسال از تعطیلی آن در بحران کرونا می گذرد.

وی با بیان اینکه از 25 نفر پرسنل مشغول به کار در تالار به جز چند نفر بقیه تعدیل شدند، گفت: یک سال از خاک خوردن میزها می گذرد و باتوجه به اینکه تمام شدن بحران کرونا هیچ زمان مشخصی ندارد، انتظار می رود مسئولان کشوری و استانی فکری به حال ما بکنند.

سیستار خاطرنشان کرد: وضعیت بسیار سخت اقتصادی را داریم و خسارت های زیادی را متحمل شده ایم اما متاسفانه کمترین حمایت و کمکی از سوی دولت نشده ایم.

وی اضافه کرد: با گلایه دائم تالارداران برای حمایت از این صنف، چندوقتی است که اعلام کرده اند وامی به آنها داده می شود، اما تاکنون در حد حرف بوده است و به مرحله اجرا نرسیده است.

سیستار یادآور شد: طی هفته گذشته نزدیک به پنج میلیون تومان مالیات و مبلغی را بابت بیمه نیروهای باقی مانده واریز کردم، در حالی که هیچ درآمدی نداشته ام و به نظر من این اتفاقات به دلیل نبود اتحاد نظر و همسویی مسئولان اجرایی است.

 

بیکار شدن 100 نفر از پرسنل تالارهای شیروان

رضا مجیدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان در این باره در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در این مدت 10 ماهه که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، خسارت های زیادی به تالارداران وارد شد و آنها تعطیل و نزدیک به 100 نفر در این صنف بیکار شده اند.

وی با اشاره به اینکه صنف تالارداران در این مدت همکاری لازم را با مجموعه دستگاه های دولت داشته اند، گفت: این در حالی است که جهت جبران خسارت های وارد شده به آنها در قانون اتفاق خاصی رقم نخورده است و به صورت اختصاصی برای این صنف حمایت و تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

مجیدی خاطرنشان کرد: در گروه تسهیلاتی که برای اصناف به صورت کلی در نظر گرفته شد، تالارداران نیز مدنظر قرار گرفتند، اما با خسارت سنگینی که به این صنف وارد شده است قطعا این تسهیلات نمی تواند پاسخگو باشد.

 

انتهای پیام/. حق بین


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان