آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ساعت ۲۱:۱

بیشترین سیب درختی خراسان شمالی در شیروان تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: شهرستان شیروان با حدود ۲ هزار هکتار باغ سیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول را در استان دارد.
بیشترین سیب درختی خراسان شمالی در شیروان تولید می‌شود,

به گزارش پایگاه خبری شیروان به نقل از ایرنا محمدعلی شریکیان اظهار داشت: پارسال از این میزان باغ بیش از ۳۴ هزار تن محصول برداشت شده بود.

وی میانگین تولید سیب در هر هکتار را ۱۸ تن عنوان کرد و گفت: امسال پیش بینی می شود ۳۷ هزار تن محصول از باغ های شهرستان برداشت شود که در این صورت افزایش ۱۰ درصدی تولید را در مقایسه با سال گذشته خواهد داشت.

شریکیان با بیان اینکه ۵۵ درصد تولید محصول سیب استان مربوط به شهرستان شیروان است افزود: برخی از باغداران پیشروی استان، عملکرد بیش از ۱۲۰ هکتار را هم تجربه کرده‌اند که سرانه مصرف این محصول در کشور به ازای هر فرد سالانه، ۲۵ کیلوگرم است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال سموم و نهاده ها گران شد که سیب به لحاظ اقتصادی بازار مساعدی دارد و برخی از کشاورزان شیروان که برداشت محصول خود را بتازگی آغاز کرده اند این میوه را کیلویی تا ۱۵۰ هزار ریال به تهران و شمال ارسال می کنند.

شریکیان افزود: سال گذشته عملیات اصلاح، نوسازی و جایگزینی باغ های سیب شیروان در سطح ۱۸۵ هکتار با تامین نهال شناسه دار و انجام مشاوره فنی صورت گرفت.

وی با تاکید بر ساخت باغ های صنعتی و تجاری و خارج شدن از روش سنتی باغداری گفت: منابع تولید محدود است که آب، خاک، سرمایه، نیروی انسانی و پول کشاورز باید باغ های تجاری احداث شود.

وی با اشاره به پیش بینی ۶۰ هزار تن تولید سیب امسال در استان خراسان شمالی افزود: در پنج سال اخیر بیش از ۶۵ هکتار باغ های پایه رویشی سیب در شهرهای استان توسعه یافته که نسبت به پایه های بذری مزایای بسیاری از جمله عملکرد بیشتر واحد سطح، کیفیت مطلوب و غیره دارد.

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان