آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس دیدنی ها | کد خبر: ۲۸۳۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ساعت ۱۸:۳
گزارش تصویری؛

غارهای دستکند هنامه نگینی در دل کوه های شیروان

غارهای دستكند هنامه واقع در شمال شهرستان شیروان و بالادست باغ های سرسبز این روستا در دل كوه واقع شده كه این آثار طبیعی سالانه بازید کنندگان فراوانی دارد.
غارهای دستکند هنامه نگینی در دل کوه های شیروان,

به گزارش پایگاه خبری شیروان ، غارهای هنامه شیروان یك مجموعه معماری دستكند هستند كه در سه طبقه روی هم در سینه كوهی در جنوب روستای هنامه از توابع دهستان سیوكانلو در 18 كیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفته است.

غارهای دستكند در دل كوه و بالادست یكی از دره های فرعی رود اترك به ارتفاع حدود هزار و 445 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده كه از جاذبه های دیدنی خاصی برخوردار است.
مجموعه معماری دستكند با توجه به گستره آن ها زمانی جمعیت قابل توجه از ساكنین بومی منطقه را در خود جای می داده و در سینه كوهی به نام گرمه دره قرار گرفته است كه حدود 100 متر از كف دره ارتفاع دارد.

این بنای تاریخی شگفت انگیز در سه طبقه روی هم در دیواره عمودی كوه حفر شده و سقف هر طبقه كف طبقه فوقانی را تشكیل می دهد كه سقف و یا كف اتاق ها یك لایه متراكم شنی با ضخامت 50 تا 100 سانتیمتر است كه به طور طبیعی در كوه وجود داشته و به طور مناسب از آن بهره برداری شده است.

 

دسترسی به این اتاق از بالای كوه غیر ممكن است و رودخانه فصلی پای كوه (غارها) در تامین آب ساكنین غارها نقش اساسی ایفا كرده است.

در طبقه سوم غار اتاق های كمتر ولی نسبتا بزرگی دارد كه احتمالا انبار بوده اند كه تمام عناصر معماری داخل این فضاها از قبیل آخورها، اجاق ها و ... از جنس كوه به صورت دستكند ایجاد شده كه در حال حاضر به طور كلی حدود 20 اتاق در این مجموعه دستكنه سالم باقی مانده و بخش بزرگی از فضاها نیز در اثر ریزش دیواره كوه منهدم شده است.

این مجموعه منحصر به فرد در خراسان شمالی كه مربوط به قرون اولیه اسلامی( قرن 3-5 ق ) با شماره 22214 در فرودین 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
با توجه به فضای وسیع و باز قسمت غربی غارهای هنامه شیروان و اجرای طرح نهال كاری و كمپ می تواند یكی از مناطق گردشگری شیروان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/حق بین


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان