آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۲۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ساعت ۱۸:۲۴
یک کارشناس سیاسی:

افول آمریکا به معنای حذف فیزیکی آن نیست

یک کارشناس سیاسی گفت: افول آمریکا به معنای حذف فیزیکی آن از نقشه جغرافیا نیست بلکه وقتی یک قدرت مهم بین المللی در حوزه های مختلفی دچار ناکامی می شود و به صورت مستمر در تحقق خواسته های خود شکست می خورد می توان از افول آن سخن گفت.
افول آمریکا به معنای حذف فیزیکی آن نیست,

اصغر صابریان کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شیروان اظهار کرد: افول آمریکا به معنای حذف فیزیکی آن از نقشه جغرافیا نیست بلکه وقتی یک قدرت مهم بین المللی در حوزه های مختلفی دچار ناکامی می شود و به صورت مستمر در تحقق خواسته های خود شکست می خورد می توان از افول آن سخن گفت.

وی افزود: از این منظر افول امریکا به منزله پایان یافتن دوران سلطه گری و تحمیل غیر منطقی اراده به هرملتی که ضعیف تر باشد خواهد بود. به بیان روشن تر شکست طرح های متعدد آمریکا دراین چند ساله در جهان و به طور خاص در منطقه غرب آسیا خصوصا شکست مفتضحانه در ماجرای سوریه از جریان مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران نشانه های روشنی از افول قدرت سخت آمریکا در منطقه است.

صابریان تصریح کرد: نمی توان اتفاقات این روزهای آمریکا را مسئله ای نوپدید و حاصل قدرت یابی یک جریان سیاسی یا شخص خاص دانست، بلکه اعتراضات اخیر علیه نژاد پرستی نهادینه شده ی آمریکا در سال جاری میلادی یا جنبش عمومی مردم علیه نظام سرمایه داری در سال 2012 برای تصرف وال استریت و اتفاقات مشابه اینها در آمریکا نتیجه منطقی استقرار یک ساختار غیر منطقی و ضد بشری است که به طور طبیعی موجب خشم متراکم مردم شده است و تجربه تاریخی ملت ها و کشورها نشان داده هیچ قدرتی در تعارض با فطرت انسان ها امکان بقا ندارد.

وی به نشانه های افول آمریکا اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز در عرصه میدانی دیده می شود بیشتر نشانه و علامت هایی است که خبر از سقوط نظام ارزشی آمریکا می دهد و افول آمریکا نیز دقیقا به همین معناست، یعنی به میزانی که نظام ارزش های آمریکایی در فضای بین المللی افکار عمومی جهان از اعتبار بیفتد می توان از افول آمریکا سخن گفت. لذا امروز که بخش مهمی از مختصات هویتی و اعتبار آمریکا چه در حوزه قدرت نرم و چه در حوزه قدرت سخت در برابر گروه های کوچک جریان مقاومت در جنگ های نیابتی و غیر نیابتی از بین رفته روند افول آمریکا جزو سریع ترین تحولات عصر قرار گرفته است.

صابریان یادآور شد: در ارتباط با عوامل افول آمریکا بایستی این نکته ملاحظه شود که افول آمریکا یا هر ساختار سیاسی با مشخصه های نظام سیاسی ایالات متحده قطعی است و تصمیمات و سیاست های سیاست گذاران صرفا زمان آن را تغییر می دهد و علت این امر نیز آن است که عوامل انحطاط و زوال آمریکا در درون آن قرار دارد.

وی افزود: وقوع جنایت های انسانی نظیر قتل هزاران انسان توسط پلیس بعنوان نماینده قانونی دولت در درون و ارتش در خارج از مرزها به عنوان پیشران سیاست های استکباری و استعماری نظام سیاسی آمریکا موجب ایجاد هزینه های اقتصادی فراوان و کاهش اعتبار بین المللی آمریکا می شود.

 صابریان در جواب به سوالی که آیا شواهدی از افول آمریکا وجود دارد، گفت: شواهد افول آمریکا قطعی ویقینی است و طبعا تصویر فردای جهان تصویر روشن تری از امروز است و آنچه به این مسئله کمک می کند و روند آن را تسریع می کند استقرار یک انسان تهی از عقلانیت در کاخ سفید است که تصویر واضح تری از ماهیت آمریکا به دنیا و افکار عمومی مردم جهان می دهد و نقطه ثقل اقدامات آن نیز در ترور سردار محبوب جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاد و کمترین تردیدها در ارتباط با لزوم اخراج آمریکا از منطقه را به یقین تبدیل کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق از یک سو موجب وحدت میان جریان های مقاومت در جهان شد و از سوی دیگر سطح درگیری آمریکا در منطقه را از سطح دولت های منطقه به گروه های شبه نظامی به عنوان اهداف ریز و متحرکی که ریشه ی قوی در مردم دارند تغییر داد.

صابریان یاداور شد: فصل جدیدی که پس از این اقدام نابخردانه دولت آمریکا روند افول آن را تسریع و تسهیل می کند با اولین حمله مستقیم علیه  پایگاه های نظامی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، توسط سپاه پاسداران به عنوان مهمترین چالش خارجی آمریکا آغاز شد که در کنار سایر شواهد در حوزه قدرت سخت، آمریکا را تهدید می کند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: مهمترین بحرانی که این روزها گریبانگیر آمریکاست اعتراضات گسترده مردم علیه نژاد پرستی قانونی در این کشور است و همزمانی این بحران با شیوع کنترل نشده ویروس کرونا که محصول مخالفت دولت ترامپ با طرح بیمه درمانی اوباما و هزینه های سرسام آور درمان در کنار ناتوانی دولت در کنترل کرونا وضعیت بحرانی را تشدید می کند البته این پایان ماجرا نیست و آمریکا در مسیر زوال علاوه بر این حوزه ها در عرصه ی اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی نیز دچار بحران های جدی هست.

اصغر صابریان گفت: فقر و گرسنگی 40 درصدی مردم و بدهی های کلان دولت و نیز شکل گیری بلوک های مختلف سیاسی و اقتصادی در مقابل آمریکا که عمدتا توسط ایران، روسیه و چین راهبری می شوند بحران های جدی برای آمریکا ایجاد کرده است.

وی مهم ترین عامل افول آمریکا را درونی دانست و گفت: نقش اول آن به عهده مردم آمریکا و در جایگاه بعدی ملت های جهان خواهند بود و همانگونه در 13 آبان 1358 ملت ایران به این آگاهی رسید که وجود سفارت آمریکا در کشور موجب خسارت خواهد بود ملت های دیگر نیز به این آگاهی خواهند رسید و این نقطه پایان آمریکاست.

انتهای پیام/حق بین


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان